PRO PACIENTY
Práva pacientů
Práva pacientů – Práva pacienta
- Zdravotní služby lze pacientovi poskytnout pouze s jeho svobodným a informovaným souhlasem, pokud nestanoví zákon jinak. Pacient může svůj souhlas s pokynutím zdravotních služeb odvolat.
- Pacient má právo na poskytování zdravotních služeb na náležité odborné úrovni.
- Pacient má právo na úctu, důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování soukromí při poskytování zdravotních služeb.
- Pacient má právo na volbu poskytovatele oprávněného k poskytnutí zdravotních služeb, které odpovídají zdravotním potřebám pacienta, a zdravotnického zařízení.
- Pacient má právo na vyžádání konzultačních služeb od jiného poskytovatele, popřípadě zdravotnického pracovníka, než který mu poskytuje zdravotní služby.
- Pacient musí být seznámen s Provozním řádem Nemocnice Písek, a.s.
- Pacient zbavený způsobilosti k právním úkonům nebo osoba s omezenou způsobilostí k právním úkonům tak, že není způsobilá posoudit poskytnutí zdravotních služeb, popřípadě důsledky jejich poskytnutí, má právo na nepřetržitou přítomnost zákonného zástupce, popřípadě osoby určené zákonným zástupcem.
- Pacient má právo na přítomnost osoby blízké nebo osoby určené pacientem, a to v souladu s jinými právními předpisy a Provozním řádem Nemocnice Písek, a.s. a nenaruší-li přítomnost těchto osob poskytnutí zdravotních služeb.
- Pacient má právo být předem informován o ceně poskytovaných zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o způsobu jejich úhrady, pokud to jeho zdravotní stav umožňuje.
- Pacient má právo znát jméno, popřípadě jména, a příjmení zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků přímo zúčastněných na poskytování zdravotních služeb a osob připravujících se na výkon zdravotnického povolání, které jsou při poskytování zdravotních služeb přítomny, popřípadě provádějí činnosti, které jsou součástí výuky.
- Pacient má právo odmítnout přítomnost osob, které nejsou na poskytování zdravotních služeb přímo zúčastněny, a osob připravujících se na výkon povolání zdravotnického pracovníka.
- Pacient má právo přijímat návštěvy ve zdravotnickém zařízení, a to s ohledem na svůj zdravotní stav a v souladu s Provozním řádem Nemocnice Písek, a.s. a způsobem, který neporušuje práva ostatních pacientů.
- Pacient má právo přijímat duchovní péči a duchovní podporu od duchovních církví a náboženských společností registrovaných v České republice nebo od osob pověřených výkonem duchovenské činnosti v souladu s Provozním řádem Nemocnice Písek, a.s. a způsobem, který neporušuje práva ostatních pacientů, a s ohledem na svůj zdravotní stav; návštěvu duchovního nelze pacientovi odepřít v případech ohrožení jeho života nebo vážného poškození zdraví.
- Pacient má právo na poskytování zdravotních služeb v co nejméně omezujícím prostředí při zajištění kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb.
- Pacient, který je osobou zbavenou způsobilosti k právním úkonům nebo který je nezletilý, může požadovat, aby při poskytování zdravotních služeb nebyla přítomna osoba, o níž uvádí, že jde o osobu, která ho týrá nebo jinak zneužívá či zanedbává.
- Pacient se smyslovým postižením nebo s těžkými komunikačními problémy zapříčiněnými zdravotními důvody má při komunikaci související s poskytováním zdravotních služeb právo dorozumívat se způsobem pro něj srozumitelným a dorozumívacími prostředky, které si sám zvolí, včetně způsobů založených na tlumočení druhou osobou.
- Pacient má při komunikaci související s poskytováním zdravotních služeb právo na tlumočení cizího jazyka, s výjimkou slovenštiny.
- Pacient se smyslovým nebo tělesným postižením, který využívá psa se speciálním výcvikem, má právo s ohledem na svůj aktuální zdravotní stav na doprovod a přítomnost psa u sebe, a to způsobem stanoveným Provozním řádem Nemocnice Písek, a.s. tak, aby nebyla porušována práva ostatních pacientů.
- Pacient má právo být srozumitelným způsobem v dostatečném rozsahu informován o svém zdravotním stavu a o navrženém individuálním léčebném postupu a všech alternativních léčeních.
- Pacient má právo klást doplňující otázky vztahující se k jeho zdravotnímu stavu a navrhovaným zdravotním službám, které mu musí být srozumitelně zodpovězeny.
- Pacient se může vzdát podání informace o svém zdravotním stavu, popřípadě může určit, které osobě má být podána.
- Pacient může při přijetí do péče určit, které osoby mohou být informovány o jeho zdravotním stavu, a zda tyto osoby mohou nahlížet do zdravotnické dokumentace o něm vedené nebo do jiných zápisů vztahujících se k jeho zdravotnímu stavu, pořizovat si výpisy nebo kopie těchto dokumentů a zda mohou v případech, kdy nemůže pacient s ohledem na svůj zdravotní stav vyslovit souhlas, vyslovit souhlas nebo nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb. Pacient může určit osoby nebo vyslovit zákaz poskytovat informace o zdravotním stavu kterékoliv osobě kdykoliv po přijetí do péče, rovněž může určení osoby nebo vyslovení zákazu poskytovat informace o zdravotním stavu kdykoliv odvolat.
- Pacient může pro případ, kdy by se dostal do takového zdravotního stavu, ve kterém by nemohl vyslovit souhlas nebo nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb a způsobem jejich poskytnutí, tento souhlas nebo nesouhlas předem vyslovit (dříve vyslovené přání).